Skip to main content
הצטרפו למאבק

מכתב ששלחנו לועדת חוץ וביטחון: "גורל המדינה בידכם מעבר לכל שיקול של כדאיות פוליטית"

הדיון בועדת חוץ וביטחון בכנסת

השתתפנו בישיבת ועדת החוץ והביטחון שדנה בחוק הגיוס החדש, אך בשל לוח הזמנים הדחוק לא ניתן לנו להשמיע את עמדתנו הערכית בנושא. שלחנו לחברי הועדה מכתב מפורט – והוא מובא כאן בפניכם במלואו.

אל:

חברי וועדת חוץ וביטחון

כנסת ישראל

הנדון: בהמשך לישיבת הוועדה מיום 15.7.2024 – הצעת חוק שירות ביטחון

(תיקון מס' 26) (שילוב תלמידי ישיבות), התשפ"ב-2022

חברי וועדה נכבדים,

השתתפנו בישיבת הוועדה אתמול כמוזמנים והיינו אמורים לשאת דברים, אלא שבשל לוח הזמנים הדבר נבצר מאתנו.

אנו מבקשים להציג להלן את עיקרי תפישתנו ומקווים שיוסיפו לשיקול דעתכם.

  1. מי אנחנו

אנחנו גוף (עמותה) א-פוליטית שקם על רקע דאגה עמוקה מהקורה במחוזותינו ובכלל זה התנהלויות שלטוניות. נדגיש, אנחנו  גוף עצמאי שאינו קשור עם תנועות המחאה האחרות, איננו חלק מהבמה שלהם (איננו נושאים דברים מעל במת קפלן) ואת אמירותינו אנו מביעים בנפרד.

בהתאם, קבוצת "לוחמי כיפור 73" מבוססת רק על לוחמי מלחמת יום כיפור 1973, אין לה צביון פוליטי וחברים בה מכל גווני הקשת. רובנו מחינו ברחובות לפני 50 שנה כנגד הממשלה שהייתה אז (דרשנו שתיקח אחריות ותתפטר)עת הצטרפנו להפגנות בראשות מוטי אשכנזי.

אנו, שחווינו כישלון קשה ב- 6.10.1973, שעמדנו בחזית מול המצרים והסורים, אבדנו מטובי חברינו, מרגישים חובה לצלצל בכל פעמון שבידינו ומבקשים שתקדישו זמן קצר לקרוא את דברינו.

  1. מסרים עיקריים
  • העובדה שלאורך שנים נושא הגיוס והחוק לא בא לידי הסדרה ראויה ומצב המלחמה הנוכחי, גרם לכך שהנושא כיום הוא בעל משמעות קריטית, וככל שלא יבוא על פתרונו הסביר והנכון ביותר, חומרת המצב רק תגדל (שמענו כולנו ביחד את חומרת כוח האדם בצבא ואת חסרונם העצום של לוחמים ותומכי לחימה, נדרשות היום ובעתיד כשלוש אוגדות).
  • לא רק זאת, אי הצגת פתרון נכון עלול להיות בכייה לדורות מלווה בקושי לתיקון ובקרע בעם.
  • למצב הקיים בפועל השלכות משמעותיות על צה"ל ועל חוסנה של החברה בישראל:
    • כבר היום רואים ירידה משמעותית במוטיבציה ובנכונות של אנשי המילואים להתייצב שוב לקריאה. הדבר כבר בא לידי ביטוי בשיעורי הגיוס. אל יפלא הדבר מעינינו. אנשי מילואים רבים סופגים נזקים אישיים קשים ביותר. סטודנטים שהחמיצו חודשי לימודים ואין להם אפשרות להדביק את החומר ולעמוד בבחינות, בעלי עסקים שבהעדרם, נכנסו למצוקות כלכליות קשות, צעירים שרק החלו את דרכם לאחר שנות לימוד והכשרה והעולם נסגר בפניהם, בני/בנות זוג שנאלצו לוותר על עיסוקים או לצמצמם, לוותר על קריירות והרשימה ארוכה, כפי שאתם מכירים, וכן המשק בכלל סופג ויספוג נזקים כלכלים כבדים.
    • מרכיב חשוב ביותר במוטיבציה ובנכונות להתגייס לעוד שירות מילואים הוא תחושת האחדות – התחושה שמדובר בהתגייסות של עם ישראל אל מול גורלו, של צרת רבים – חצי נחמה, של כולנו כאיש אחד, של "זוהי משימה לאומית קיומית",(מלחמת קוממיות שניה) של ערבות הדדית, של תרומה למאמץ הקשה מכל החברה.
    • כל אלה מתכנסים תחת הכותרת שפופולרית היום – "שוויון בנטל". אין מדובר בסיסמה, אלא בתחושה הבסיסית ביותר של החיילים ובעיקר, אנשי המילואים. התחושה ש"אני נרתם שוב בעוד האחר פטור מכל חובה" היא הרסנית – לא פחות. לכך תהיה משמעות רבה על התוצאה. התופעה של חיילי מילואים שנקראים שוב אשר לא מתייצבים בשלל סיבות והסברים כבר כאן. סטודנטים מוציאים ולת"מ, עצמאים במצוקה גם כן, מילואימניקים קובעים לעצמם פעולות רפואיות דווקא לימי המילואים הצפויים, נשים הרות מספקות תעודות על צורך בשמירה ונוכחות בן הזוג לידן, יש שמארגנים שהייה בחו"ל לזמן ארוך… ועוד.
    • מעבר לפגיעה בסד"כ, התופעה חמורה במיוחד בכך שהיא מגמה ובכך, הרי תסחוף עוד ועוד אנשי מילואים שיראו אפילו בין חבריהם הקרובים כאלה שמאילוצים אישיים, הפעם לא התייצבו.
  • לדעתנו, אל לוועדה להסתפק בלתת לצבא רק פתרונות פרטניים, אלא לקבוע את המדיניות – את העיקרון הבסיסי – שוויון בנטל עם תוכנית מעשית, אולי שתתפרס על 3-4 שנים (לא כזו שתמרח על פני שנים רבות כי היא תראה כ"קומבינה"). רק לדוגמא, האם חרדים או אף בנות מהמגזר החרדי (לא) יכולים לשמש כתצפיתנים במסגרת שתתאים לאורח חייהם ?
  • למרבה הצער, ניסיון העבר אכן הראה שאכ"א לא תמיד מדייק בנתונים שהוא מעביר לממשלה ואף לוועדת הכנסת !
  • לדעתנו, הכרחי לעניין זה הוא שהוועדה תפקח על היישום המדויק של התוכנית ותמנע כל ניסיון, כולל של משרד הביטחון וצה"ל למראית עין. דוגמא לכך היא ההודעה של צה"ל שהוא ינסה לגייס חרדים שנשרו ממסגרת הישיבות וזאת דרך הביטוח הלאומי. אלא שבכך מוסיף הצבא חטא נוסף, לא רק שהוא נוהג בניגוד לשוויון, אלא טועה בכל שגם מאלה שנשרו הוא מאתר את אלה שעובדים באופן ישר ורשמי, בעוד כל החרדים שאינם לומדים אבל עובדים על בסיס מזומן, ללא רישום וללא דיווח לביטוח לאומי ("שחור") הוא למעשה פוטר. במילים אחרות, לעניות דעתנו, הוועדה צריכה לוודא שהצבא לא "מחפש את הכסף מתחת לפנס" אלא מיישם את החלטות הכנסת באופן הראוי וחסר הפניות.

אנו מחזקים את ידיכם ומפצירים בכם – זו שעה גורלית לעם ולמדינה, אי אפשר להמעיט בחשיבות הנושא. אנו, כמו כל הציבור, ערים למשמעויות הפוליטיות ולאינטרסים פוליטיים להשפיע על תוכן החוק כך שישמש מטרות פוליטיות. אנא, אל תתנו לשיקולים פוליטיים לגבור על המתחייב, על חובתכם לציבור, לאנשי הסדיר והמילואים, גורלנו, גורל המדינה בידכם מעבר לכל שיקול של כדאיות פוליטית או אחרת.

 

 

בתקווה ובהצלחה,

נציגי עמותת "לוחמי כיפור 1973",

איל יפה – סא"ל במילואים

יעקב סיון – סא"ל בדימוס

 

מוזמנים לעקוב אחרינו ברשת >> https://linktr.ee/kippur73veterans