Skip to main content
הצטרפו למאבק

עדותה של רינה וקסמן: קצין משטרה בכיר תקף אותי, ואז הושפלתי במעצר

רינה וקסמן

רינה, שמלווה את הקבוצה שלנו בשנה האחרונה, נעצרה תוך הפעלת אלימות קשה מצד שוטרים ממשטרת חדרה, והושפלה במשך יממה של מעצר. זהו הסיפור שלה ושל משטרה בקריסה.

אלימות קשה, ביזוי, השפלה, פגיעה פיזית ונפשית – אנחנו, לוחמי כיפור 73', מזועזעים וזועמים ממה שחוללו שוטרי משטרת ישראל, בהם קצינים בכירים, לחברתנו רינה וקסמן במשך יממה של מעצר.

רינה, שמלווה את הקבוצה שלנו בשנה האחרונה במסירות ובנדיבות אין-קץ, נעצרה תוך הפעלת אלימות קשה בידי קצינים ושוטרים במהלך הפגנה ליד בית האשם בקיסריה בשבת 6 באפריל. היא הותקפה באלימות קשה בעת המעצר, ובמהלך שהותה בתחנת חדרה ובהמתנה לדיון במעצרה חוותה יחס משפיל ומזלזל, הטרדות מיניות מצד שוטרת שליוותה אותה, והוחזקה בתנאים שבהם לא אמור להיות מוחזק אדם. בין היתר, נמנעה ממנה גישה לשירותים לזמן ארוך, היא הוחזקה בתא שרצפתו מוצפת במים, והופעלה כלפיה אלימות מילולית קשה.

 

רינה מתארת את רגעי המעצר שלה בקיסריה: "חטפתי סטירות מקצין משטרה בכיר. מייד לאחר מכן הלכתי אחורה וחיפשתי עזרה בשביל יולנדה יבור שקפצה אל גוב האריות כדי להציל אותי והותקפה גם היא באלימות בידי השוטרים. כשהרגשתי שסוגרים עליי, פשוט ניגשתי לאיש זר, ביקשתי שיחבק אותי, שישמור עליי מהשוטרים. אנשים טובים התעמתו עם השוטרים, בשבילי.

 

חברנו איציק פז אמר להם שאני הבת שלו, אישה טובה אחרת חיבקה אותי, אחזה בי, ונפלה ארצה, יחד אתי, כדי לא לתת להם לקחת אותי. אבל הם לקחו אותי. כל חטאי בשלב זה היה ששאלתי אותם מדוע אני צריכה להזדהות אחרי שהותקפתי לעיני כל בידי שוטרים. הוטחתי לכביש ליד הניידת, הודיעו לי שאני עצורה כי סירבתי להזדהות. נאזקתי.

 

המתנו בניידת כחצי שעה עד שהשוטרים קיבלו אישור לנסוע לתחנת המשטרה. בכל אותו זמן התחננתי ללכת לשירותים – ולא נעניתי. הלחץ והפחד עשו את שלהם. הושפלתי בידי מי שאמורים לשמור עליי כאזרחית".

 

האלימות הקשה והיחס המבזה נמשכו גם במהלך החקירה ובשעות המעצר הארוכות. בין היתר, רינה נאלצה להתחנן במשך זמן רב כדי לקבל נייר טואלט. נראה כי משטרת חדרה ומפקדי מחוז חוף עשו מאמצים על מנת להשפיל אותה במהלך היממה שבהן הוחזקה במעצר.

רינה מספרת: "בשעות הבוקר של יום ראשון שתי נשים צעירות הסיעו אותי מתחנת חדרה לביהמ"ש, אזוקה בידיים וברגליים. כשהגענו לשם, אחת מהן התחילה להתבדח עם אנשי שב"ס שהיא הביאה 'סחורה חדשה', נקבה בשמותיהם של אנשי הצוות של שב"ס ועודדה אותם 'לטפל בי' תוך רמיזה בתנועות ידיים שהתפרשו בצורה מינית ואלימה".

 

תיעוד המעצר האלים של רינה כפי שהועלה לפייסבוק. צילום: אלון בנקי

 

בסופה של יממה מלאה בהשפלות ואלימות, ובתום דיון בערר על המעצר מול שופט מחוזי בחיפה – רינה שוחררה לביתה, ונאסר עליה להגיע לקיסריה למשך שבועיים. על ההשפלה והביזוי שעברה אנחנו לא נעבור לסדר היום. זו הבטחה.

מסכת הפגיעות השיטתית שעברה אזרחית שומרת חוק מן השורה צריכה להדיר שינה מעיניו של כל אזרחי בישראל – אלה פניה החדשות של משטרת ישראל שחלק מאנשיה איבדו כיוון ודרך ונדמה שעושים תחרות חנופה לשר העבריין הסדרתי תומך הטרור המורשע איתמר בן-גביר.

אנחנו מחבקים את רינה ומחזקים אותה ואת כל החברות והחברים שלוחמים על דמותה של המדינה האהובה שלנו. בדיוק כפי שבלמנו בגופנו ובכוחותינו הדלים את הצבאות הסורים והמצרים ב-1973 – אנחנו נחושים להילחם גם כעת.

 

זו מלחמה על הבית – ואין לנו ברירה אלא לנצח.